امام جمعه در خطبههای نماز جمعه جوین بر پرهیز از طمع و ضرورت نشاط در مسیر هدایت تأکید شد
در خطبههای نماز جمعه جوین، امام جمعه حجتالاسلام والمسلمین بوژمهرانی با استناد به سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) درباره ویژگیهای پرهیزکاران، «نشاط در هدایت» و «پرهیز از طمع» را دو شاخص اساسی تقوا دانست. وی تأکید کرد انسان مؤمن عبادت و اعمال صالح را با عشق و حضور قلب انجام میدهد، نه از روی اجبار، و از وابستگیهای دنیوی و نیازهای کاذب دوری میگزیند. به گفته او، طمع سرچشمه بندگی جاودانه انسانهاست و عقلها بیشترین لغزش خود را در پرتو طمع تجربه میکنند؛ ازاینرو مؤمن واقعی با اعتماد به وعده الهی، آزاد از قید حرص و فریب دنیا زندگی میکند.
در خطبه دوم، حجتالاسلام بوژمهرانی با اشاره به آیات سوره آلعمران درباره پیامد اطاعت از کافران، هشدار داد که تبعیت از دشمنان اسلام موجب بازگشت به جاهلیت و خسران است و تنها ایمان و نصرت الهی ملتها را حفظ میکند. وی با بیان نمونههایی از تحولات جهانی، از جمله وقایع سودان، سیاستهای استعماری غرب را عامل تفرقه، غارت منابع و از بین رفتن ارزشهای دینی دانست و تأکید کرد ملت ایران در برابر چنین توطئههایی با بصیرت ایستاده است. امام جمعه جوین همچنین با تقدیر از بانیان مجالس فاطمیه و یادواره شهدای گمنام، این اجتماعات را کانون بصیرتافزایی و ترویج ایمان در برابر فتنههای فرهنگی و رسانهای دشمن عنوان کرد.
متن کامل خطبه ها:
**بسم الله الرحمن الرحیم**
**الحمدلله رب العالمین**، نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهديه و نؤمن به و نتوكل عليه، و نصلي و نسلم على البشير النذير، السراج المنير، العبد المؤيد، والرسول المسدد، المصطفى الأمجد، المحمود الأحمد، سيدنا أباالقاسم، محمد.
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین المعصومین المنتجبین المکرمین.
ربّ اشرح لي صدري و يسّر لي أمري و احلل عقدةً من لساني يفقهوا قولي.
عباد الله، اوصيكم و اوصي نفسي بتقوى الله. خودم و همه شما برادران و خواهران بزرگوار را به تقوای الهی توصیه و سفارش میکنم.
خطبهٔ اول
سخن امروز دربارهٔ کلمات امیرالمؤمنین علیهالسلام در وصف صفات و نشانههای متقین است. حضرت میفرمایند:
**«و نشاطاً فی الهدى و تحرجاً عن الطّمع»**
یعنی پرهیزکاران در مسیر هدایت الهی با **نشاط** حرکت میکنند و از **طمع** پرهیز دارند.
مراد از نشاط در هدایت چیست؟
گاهی انسان کاری را از روی بیمیلی یا اجبار انجام میدهد، بدون عشق و توجه. اما انسان پرهیزکار عبادت را با علاقه و حضور قلب انجام میدهد؛ نماز با خشوع، روزه با عشق، حج با شور، و خیرات با باور. او زکات و خمس میدهد با یقین به پاداش الهی. چنین انسانی اعمالش را با لذت و نشاط انجام میدهد، نه از روی اکراه.
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: *پرهیزکاران در مسیر هدایت الهی دارای نشاطاند و دچار خستگی و کسالت نمیشوند.* این معناست از «نشاط فی الهدى».
اما دربارهٔ «تحرّج عن الطمع» نیز فرمودند: یکی از صفات متقین **دوری از طمع** است. انسان نیازهای واقعی دارد (مثل تنفس، آب، غذا، عبادت، روزی به قدر کفاف)، و نیازهای کاذب هم دارد. نیازهای کاذب همانند اعتیاد یا وابستگی به تجملات است که انسان را گرفتار میسازد. بسیاری از تبلیغات تجاری به جای نیاز واقعی، میل کاذب را تحریک میکنند تا انسان گرفتار حرص و طمع گردد.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
> «الطمعُ عبوديةٌ مؤبّدة» — طمع، بردگی جاودانه است؛
> و نیز «اکثرُ مصارعِ العقولِ تحتَ بُروقِ المطامع» — بیشترین زمین خوردن عقل در زیر برقِ طمع است.
پس انسان متقی از این بند آزاد است و به خواستههای دنیا دلبستگی ندارد.
**اللهم** به حق محمد و آل محمد، ما را لحظهای به خودمان وا مگذار؛ فرج امام زمانمان را نزدیک کن؛ دل نازنین آن بزرگوار را از ما راضی گردان؛ اموات ما را مشمول رحمت و بیماران مسلمین را به لباس عافیت بپوشان.
**بسم الله الرحمن الرحیم**
«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِكِ النَّاسِ، إِلَهِ النَّاسِ، مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ، الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ، مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ».
صدق الله العلی العظیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
—
### خطبهٔ دوم
**بسم الله الرحمن الرحیم**
الحمد لله رب العالمین، نحمده ونستعینه ونستغفره ونستهديه ونؤمن به ونتوكل عليه، و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له، و اشهد ان محمداً عبده المنتجب و رسوله المرتضى.
اللهم صلّ على أئمة المسلمين، مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، بر فاطمه زهرا سیده نساء العالمین، حسن و حسین سید شباب اهل الجنة، و بر امامان معصوم علیهمالسلام تا حجت بن الحسن، قائم منتظر، حجتت على عبادک و أمینک فی بلادک.
عباد الله، بار دیگر خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوای الهی توصیه میکنم.
—
قرآن کریم در آیات ۱۴۹ و ۱۵۰ سوره آلعمران میفرماید:
> «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِینَ، وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ.»
این آیات پس از نبرد احد نازل شد؛ نبردی که مسلمانان در آن ابتدا پیروز شدند اما بهخاطر بیانضباطی شکست خوردند و پس از آن دشمن، جنگ روانی گستردهای علیه اسلام و پیامبر شکل داد. منافقان در لباس دلسوزی و نصیحت، میان مسلمانان فتنه کردند و سعی در تضعیف ایمان مردم داشتند.
قرآن هشدار داد که اطاعت از کافران موجب **عقبگرد و ارتجاع** است؛ بازگشت از اسلام به جاهلیت.
خداوند فرمود: شما خدا را دارید؛ او بهترین یاریکننده است.
تاریخ تکرار میشود. در هر عصر دشمنان میکوشند ملتها را به گذشتهٔ جاهلی برگردانند. فاطمه زهرا سلاماللهعلیها قیام کرد تا در برابر این ارتجاع بایستد؛ خطبه خواند و مردم را هشدار داد که به کینهها و نظام قبیلهای جاهلیت بازنگردند.
—
از بانیان مجالس فاطمیه اول، و از کسانی که شب گذشته در مراسم یادواره شهدای گمنام و مدافعان حرم شرکت کردند، تشکر میکنم. این محافل، مجالس **بصیرتافزایی و آگاهی** نسبت به توطئههای دشمناند. دشمن امروز نیز با زبان دلسوزی و شعارهای فریبنده وارد میشود.
به عنوان نمونه، وضعیت غمانگیز **سودان** را بنگرید؛ کشوری سرشار از نفت و طلا. نظام سلطه با شعار آزادی زنان، جنگ داخلی، تجزیه و غارت منابع طبیعی را رقم زد. در ظاهر بر حقوق زنان تمرکز کردند، اما در عمل اقتصاد و ایمان ملت را نابود ساختند. تا آنجا که مشروبات الکلی و همجنسگرایی را آزاد اعلام کردند و به سازش با رژیم صهیونیستی روی آوردند.
امروز سودان گرفتار جنگ داخلی است، و امارات متحده عربی بدون داشتن معدن طلا، دومین صادرکنندهٔ طلا در جهان شده است—چون از معادنِ غارتشدهٔ سودان بهره میبرد و شورشیان را با سلاح تغذیه میکند.
نمونهٔ آشکاری از توطئهٔ استکبار است؛ کسانی که به نام آزادی، ملتها را به بردگی میکشانند.
ملت ایران اما در سالهای اخیر نشان داد که فریب این موجهای رسانهای و شعارهای توخالی را نمیخورد. در برابر توطئهٔ دشمن ایستاد و با بصیرت از مسیر ایمان و استقلال پاسداری کرد.